Skip to main content

Keburukan Intermittent Fasting

 


Apa itu Intermittent Fasting (IF) ?

Intermittent Fasting (IF) adalah diet dengan cara mengatur pola makanan. Ibarat seperti berpuasa cuma bezanya ianya hanya untuk tempoh masa tertentu. Diet IF membenarkan minum air ketika berpuasa bagi mengelakkan dehidrasi. Ada yang menggunakan kaedah berpuasa selama 12 jam, 16 jam, 20 jam dan ada juga yang buat sehingga 24-72 jam. Maksudnya kalau buat IF 16:8 pengamal boleh makan dalam masa 8 jam dan berpuasa selama 16 jam.

Dah menjadi fenomena diet Intermittent Fasting di kalangan rakyat Malaysia. Tidak disangkal ramai yang berjaya turunkan berat badan dengan kaedah Intermittent Fasting termasuk MJ sendiri.Namun disebalik kebaikan Namun ada juga Keburukan disebalik kaedah diet Intermittent Fasting. Berikut adalah keburukan Intermittent Fasting (IF) :


1. Mengalami Masalah Kulit

Apabila melakukan diet IF, Anda berisiko untuk mengalami masalah penuaan seperti :
1.Kulit menjadi menggelebeh
2.Kulit menjadi kering
3.Hilang keanjalan kulit
4.Nampak lebih tua

Ianya disebabkan kolagen berkurang dalam badan. Apabila melakukan diet IF, badan kita berisiko untuk mengalami masalah pengurangan kolagen sebanyak 90% dalam badan.Apabila kolagen berkurang maka kulit pun akan jadi kurang elastik. Sebab tu ada sesetengah bila dah kurus tapi orang tegur " kenapa sakit ke?". Badan dah kurus tapi muka pula nampak cengkung, nampak tak bermaya, nampak lebih berusia.


Jadi untuk membantu masalah kurang kolagen boleh amalkan Collagen untuk memastikan badan sentiasa cukup collagen, kulit tegang dan tak menggelebeh, yang pasti bila mengamalkan collagen kulit semakin cantik dan awet muda.

Collagen Shaklee mempunya collagen peptide yang berkualiti tinggi dan dihasilkan dari molekul yang halus yang membantu cepat penyerapan dalam badan. Diperkaya dengan bahan Vitamin C, Vitamin B2 dan Vitamin B6 untuk kesan yang lebih efektif.


2.Mengalami Masalah Insomnia

Ada sesetengah dikalangan pengamal diet IF mengalami masalah sukar tidur akibat lapar di tengah malam. Bila tidak mendapat tidur yang cukup dan tidak mendapat tidur yang berkualiti maka ia akan menganggu hormon dalam badan. Hormon dalam badan akan menjadi kucar kacir, seterusnya badan kita akan stress dan berat susah nak turun walaupun dah penat berpuasa berbelas jam😢


3. Mencapai AUTOPHAGY 

Baru baru ni ada program kelas bersama seorang Saintis Malaysia iaitu Dr Redza Rahman. Beliau adalah Professional Medical Scientist. Botanical Drugs Developer, Specialized in Pharmacogenomics & Nutrigenomics for Personalized & Precision Medicine.


Apabila buat Intermittent Fasting boleh mencapai Autophagy. Autophagy ialah salah satu cara sel-sel membersihkan dirinya dari rosak untuk jana semula sel sel baru yang lebih sihat.


Apakah Manfaat AUTOPHAGY?
1.Membantu menghalang kanser
2.Membantu meningkatkan prestasi otot
3.Mengurangkan risiko terkena penyakit berkaitan otak seperti Alzheimer.
4.Membantu melambatkan proses penuaan
5.Membantu meningkatkan tenaga


Bagaimana cara untuk capai AUTOPHAGY?

Kalau dilihat pada rajah gambar di atas, Untuk mencapai AUTOPHAGY kita perlu berpuasa selama 72 jam tanpa makanan. Jadi sepanjang 72 jam badan kita akan makin berkurang nutrisi yang diperlukan setiap hari. Jadi untuk elak badan kita kurang nutrisi , kita perlu ambil suplemen tambahan untuk memastikan badan kita cukup nutrisi yang diperlukan setiap hari.



SET HELLO NEW YOU


Set lengkap dengan protein untuk membantu memelihara dan penghasilan otot, dan kaya dengan vitamin dan minerals untuk lengkapkan nutrisi keperluan harian. Dan juga ada Omega Guard,Lecithin untuk kawal kolestrol, membantu pembakaran lemak dan herblax untuk detoks badan dan mudahkan proses membuang. Dengan Set ini anda dapat berpuasa tanpa masalah kurang nutrisi insyaAllah.


Berikut adalah pilihan Suppliments terbaik untuk yang tak mampu berpuasa selama 72 jam.

Kalau dengar puasa 72 jam pun rasa macam susah kan sebab berpuasa selama 3 hari. Takut badan terkejut pula kalau dipaksa buat. Jadi ada kaedah lain yang boleh membantu sama seperti berpuasa 72 jam untuk mendapatkan autophagy.

Prof Dr Redza sendiri mencadangkan untuk mengambil supplement yang boleh mencepatkan proses AUTOPHAGY selain berpuasa selama 72 jam iaitu nutrient daripada 'Resveratrol, Astaxantin, Berberine dan Citrus Bergamot &Turmeric'.


Kalau dalam Shaklee ada produk yang mengandungi Resveratrol iaitu VIVIX dan COQ-TROL.  Kombinasi dua sumber resveratrol dari vivix dan Coqtrol ni mampu menguatkan lagi keaktifan autophagy sepanjang berpuasa.






Jadi kalau nak dapatkan Vitamin Shaklee untuk membantu diet Intermittent Fasting anda lebih berkualiti dan mencapai autophagy boleh dapatkan dengan MJ, berminat boleh contact di 0174032409 atau tekan diSINI



#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023







Comments

Popular posts from this blog

Mutiara Kata dari TG Sheikh Zainul Asri

  Assalamualaikum semua, insyaAllah entry kalini MJ ada nak share sedikit kata kata motivasi beserta perkongsian hasil dari Kuliah Tuan Sheikh Zainul Asri ☺️ Antara point penting secara ringkasnya ialah: ✅ Semakin nak jadi baik semakin banyak ujian ✅ Allah uji dengan kesenangan nak tengok kita bersyukur ke tidak ✅ Allah uji dengan kesusahan nak tengok kita bersabar atau tidak ✅Allah beri ujian untuk betulkan tujuan yang salah.Tujuan hanya untuk Allah Dan Rasul. ✅ Allah beri ujian tanda Allah sayang kat kita ✅ Diberi ujian ucap Alhamdulillah sebab Allah masih ingat kat kita ✅ Orang yang buat baik dengan tujuan tak baik dia sedang menempah kehidupan dunia yg tak dapat keredhaan Allah Dan kecelakaan di hari akhirat ✅ Sentiasa “betul dengan Allah” ✅ Banyak muhasabah diri dari melihat kesilapan org lain Dan sedikit tambahan perkongsian dari Mj sendiri, Kadang ada yang bertanya, "kenapa makin berubah nak jadi baik, makin diuji?"  Begitulah fitrah kehidupan, hidup memang akan diuj

Cara Dapatkan Cash Rebate & Vitamin Percuma dari Shaklee

  Hi! Assalamualaikum.. InsyaAllah entry kalini MJ akan share tentang Cara untuk dapatkan Cash Rebate & Vitamin Percuma dari Shaklee. Bestkan beli produk Shaklee , tiba tiba dapat pula duit. Tak ke pelik tu. Tak pernah lagi shopping mana mana tempat, dapat semula duit 😍. Lagi seronok nak membeli kan? Nak tahu lebih lanjut jommm MJ share antara Cara untuk anda dapatkan Cash Rebate dari Shaklee. 1. DAFTAR KEAHLIAN Yang pertama sekali anda perlu mendaftar sebagai Ahli Shaklee  dan dapatkan no id Shaklee anda. Selepas anda dah menjadi Ahli Shaklee barulah anda layak untuk mendapat Cash Rebate dari Shaklee.  2. BELIAN PRODUK SHAKLEE Untuk anda mendapat Cash Rebate dari Shaklee anda perlu buat belian minima RM 510 . Seperti dalam rajah dibawah ini, Cash Rebate yang anda boleh dapat minima bermula dari 5% sehingga 21%. Belian tidak semestinya dari anda seorang sahaja. Anda boleh mengajak rakan rakan atau saudara anda untuk membeli produk Shaklee. Anda hanya perlu share kebaikan produk y

Ramadhan Dengan Set Puasa Shaklee

    PENGALAMAN BERPUASA DENGAN SET PUASA SHAKLEE Bismillahirahmanirahim... BERPUASA DENGAN ESP Pengalaman Mj berpuasa dengan Set Puasa Shaklee bermula pada tahun 2018, Produk pertama sekali MJ cuba masa tu ESP. Tak sangka bila minum ESP perut memang tak meragam. Kalau nak tahu sebelum MJ kenal produk Shaklee, MJ ada masalah "GASTRIK". Asal puasa je pedih ulu hati, pedih perut, kadang sampai muntah. Memang lembik je badan sepanjang hari puasa, badan pun tak bermaya, rasa nak baring je.😖 Alhamdulillah bila kenal produk Shaklee, Sahur dengan ESP pun perut boleh tahan lapar sampai berbuka. Mudah je kadang tak berasap dapur sebab kami suami isteri shake protein ESP je pagi pagi, berbuka baru masak untuk makan berbuka. Alhamdulillah kesan yang sangat baik pada badan MJ bila minum ESP pada bulan puasa, Kesannya badan MJ rasa 👇 💕Badan bertenaga 💕Susu badan meriah 💕Hilang masalah gastrik 💕Perut selesa kenyang lama Awal awal tu rasa macam "eh betul ke kenyang perut ni minum