Skip to main content

Menu Sahur Sihat

 


IDEA MENU SAHUR SIHAT

Bismillahirahmanirahim..

InsyaAllah entry kalini MJ akan share tentang Menu Sahur Sihat. Ramadhan adalah bulan mulia untuk semua Umat Islam beribadah berpuasa dan memberi banyak manfaat pada kesihatan. Bulan dimana Umat Islam perlu berpuasa tidak boleh makan dan minum lebih kurang 12 jam sehari iaitu dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Waktu makan adalah ketika sahur dan berbuka. 

Pernah tak korang rasa kalau lepas beberapa lama kita sahur rasa mengantuk nak tidur? Ia berlaku disebabkan kita bersahur dengan makanan yang tinggi karbohidrat. Contohnya makan nasi berlebihan atau air manis.


Mengikut kajian Sains, bila kita makan makanan berkarbohidrat tinggi, paras insulin dalam badan kita akan meningkat dan itu akan menyebabkan kita rasa mengantuk dan lapar. 

Jadi tips bersahur mengikut Sains adalah bersahur dengan makanan yang berprotein tinggi dan elakkan makanan berkaborhidrat tinggi supaya kita rasa kenyang lebih lama dan kurang rasa mengantuk dalam bulan puasa.

Boleh juga mengambil makanan berasaskan sumber karbohidrat kompleks seperti oat, roti perang, beras perang dan juga buah-buahan dan sayuran.

Jom Mj kongsi antara menu sahur sihat yang korang boleh cuba :


1.KURMA

Kurma adalah sebaik sebaik makanan untuk sahur. Ianya juga adalah sunnah bersahur. Nampak kecik jer tapi banyak khasiat terdapat dalam sebiji buah kurma. Kurma sebenarnya mampu memberi tenaga segera  kerana kurma mengandungi glukosa yang memberikan kalori yang cukup sebagai sumber tenaga tubuh badan. Untuk ibu menyusu, ibu hamil boleh blend dengan susu untuk bantu beri tenaga. Boleh mengambil kurma sekurang kurangnya 3 biji.



2.OVERNIGHT OAT


Oat juga adalah makanan yang mengenyangkan selain nasi. Oat kaya dengan Serat, selenium dan magnesium yang mampu menurunkan paras kolestrol, mengawal kandungan gula dalam badan dan mengawal tekanan darah. Oat kaya dengan fiber yang membantu sistem penghadaman yang lebih baik. Boleh pelbagaikan rasa dengan campuran yougurt,buah buahan atau kekacang. Boleh rendam semalaman dan makan ketika bersahur.


3. PROTEIN SHAKE

Sebagai alternatif lain boleh mengambil minuman protein. The best brand yang MJ cadangkan ialah yang MJ sendiri minum ialah minuman protein daripada brand Shaklee iaitu ESP dan Cinch Shake. Ianya kaya dengan protein yang membantu memberi tenaga berterusan sepanjang hari. Protein Shake Shaklee bukan saja kaya dengan protein malah mengandungi lengkap vitamin dan minerals yang diperlukan badan. Jadi kalau korang shake saja minuman protein ni sebagai ganti makan sahur pun boleh.

Kenyang ke minum Shake je pun?

Alhamdulillah so far Mj sendiri pun mengamalkan minuman protein dari Shaklee. Memang perut tahan lama. Protein Shake Shaklee mempunyai glisemik indeks yang rendah membantu perut kenyang lebih lama dan mengawal paras gula dalam badan.




Dan kalau nak tahu dulu Mj ada masalah gastrik terutama waktu berpuasa makin teruk dan puasa dengan keadaan perut yang tak selesa. Alhamdulillah lepas minum protein ESP "no more gastrik", Alhamdulillah semua dengan izinNYA. Untuk yang ada masalah gastrik elakkan bersahur dengan makanan yang pedas dan berminyak. Ianya akan menambahkan asid dalam perut.

Dan boleh cuba Cinch Shake untuk yang nak turunkan berat badan kerana ianya mengandungi leucine. Leucine membantu memelihara otot dan penghasilan otot tanpa lemak. Membantu membentuk badan yang lebih cantik dan langsing





Dan ini adalah rutian harian MJ semasa bersahur dengan SET PUASA SHAKLEE.


Ini adalah sedikit panduan yang korang boleh cuba untuk menu bersahur yang lebih sihat. Moga dengan pengambilan menu sahur yang betul dapat menjadikan puasa kita lebih bermanfaat pada kesihatan tubuh badan kita. Nak dapatkan minum protein Shaklee boleh tekan SINI


#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023




Comments

Popular posts from this blog

Mutiara Kata dari TG Sheikh Zainul Asri

  Assalamualaikum semua, insyaAllah entry kalini MJ ada nak share sedikit kata kata motivasi beserta perkongsian hasil dari Kuliah Tuan Sheikh Zainul Asri ☺️ Antara point penting secara ringkasnya ialah: ✅ Semakin nak jadi baik semakin banyak ujian ✅ Allah uji dengan kesenangan nak tengok kita bersyukur ke tidak ✅ Allah uji dengan kesusahan nak tengok kita bersabar atau tidak ✅Allah beri ujian untuk betulkan tujuan yang salah.Tujuan hanya untuk Allah Dan Rasul. ✅ Allah beri ujian tanda Allah sayang kat kita ✅ Diberi ujian ucap Alhamdulillah sebab Allah masih ingat kat kita ✅ Orang yang buat baik dengan tujuan tak baik dia sedang menempah kehidupan dunia yg tak dapat keredhaan Allah Dan kecelakaan di hari akhirat ✅ Sentiasa “betul dengan Allah” ✅ Banyak muhasabah diri dari melihat kesilapan org lain Dan sedikit tambahan perkongsian dari Mj sendiri, Kadang ada yang bertanya, "kenapa makin berubah nak jadi baik, makin diuji?"  Begitulah fitrah kehidupan, hidup memang akan diuj

Cara Dapatkan Cash Rebate & Vitamin Percuma dari Shaklee

  Hi! Assalamualaikum.. InsyaAllah entry kalini MJ akan share tentang Cara untuk dapatkan Cash Rebate & Vitamin Percuma dari Shaklee. Bestkan beli produk Shaklee , tiba tiba dapat pula duit. Tak ke pelik tu. Tak pernah lagi shopping mana mana tempat, dapat semula duit 😍. Lagi seronok nak membeli kan? Nak tahu lebih lanjut jommm MJ share antara Cara untuk anda dapatkan Cash Rebate dari Shaklee. 1. DAFTAR KEAHLIAN Yang pertama sekali anda perlu mendaftar sebagai Ahli Shaklee  dan dapatkan no id Shaklee anda. Selepas anda dah menjadi Ahli Shaklee barulah anda layak untuk mendapat Cash Rebate dari Shaklee.  2. BELIAN PRODUK SHAKLEE Untuk anda mendapat Cash Rebate dari Shaklee anda perlu buat belian minima RM 510 . Seperti dalam rajah dibawah ini, Cash Rebate yang anda boleh dapat minima bermula dari 5% sehingga 21%. Belian tidak semestinya dari anda seorang sahaja. Anda boleh mengajak rakan rakan atau saudara anda untuk membeli produk Shaklee. Anda hanya perlu share kebaikan produk y

Ramadhan Dengan Set Puasa Shaklee

    PENGALAMAN BERPUASA DENGAN SET PUASA SHAKLEE Bismillahirahmanirahim... BERPUASA DENGAN ESP Pengalaman Mj berpuasa dengan Set Puasa Shaklee bermula pada tahun 2018, Produk pertama sekali MJ cuba masa tu ESP. Tak sangka bila minum ESP perut memang tak meragam. Kalau nak tahu sebelum MJ kenal produk Shaklee, MJ ada masalah "GASTRIK". Asal puasa je pedih ulu hati, pedih perut, kadang sampai muntah. Memang lembik je badan sepanjang hari puasa, badan pun tak bermaya, rasa nak baring je.😖 Alhamdulillah bila kenal produk Shaklee, Sahur dengan ESP pun perut boleh tahan lapar sampai berbuka. Mudah je kadang tak berasap dapur sebab kami suami isteri shake protein ESP je pagi pagi, berbuka baru masak untuk makan berbuka. Alhamdulillah kesan yang sangat baik pada badan MJ bila minum ESP pada bulan puasa, Kesannya badan MJ rasa 👇 💕Badan bertenaga 💕Susu badan meriah 💕Hilang masalah gastrik 💕Perut selesa kenyang lama Awal awal tu rasa macam "eh betul ke kenyang perut ni minum